Cannes Estate/ maj 4, 2018/ Cannes/ 0 comments

Idag är Cannes känt som en av de mest ikoniska och prestigefyllda städerna i världen och lockar många av världens bästa kändisar varje år. Något som har bidragit till att göra Cannes till vad det är idag, och ge det det rykte som det nu har, är Cannes Film Festival.

Cannes Film Festival, tidigare känd som den internationella filmfestivalen i Cannes fram till 2002, är en av de mest väl respekterade och prestigefyllda filmfestivalerna under hela året, vilket filmskapare och skådespelare drömmer om att vinna. Cannes filmfestival är en filmfestival som hålls årligen i Cannes, Frankrike, normalt i maj, för att förhandsgranska nya filmer av alla genrer, från hela världen, inklusive dokumentärer. Festivalen äger rum i festival och kongressbyggnaden i Palais des Festivals et des Congrès i Cannes.

Den 1 juli i 2014 tog chefen för franska betal-TV-operatören Canal +, Pierre Lescure, över festivalen som ordförande, och Thierry Fremaux blev generaldirektör.

I Cannes Filmfestivals styrelse ingår även Gilles Jacob som hederspresident.

År 2017 hade festivalen 70-årsjubileum, som ägde rum mellan 17 och 29 maj. År 2017 vann filmen Torget Palme d’Or, regisserad av svenske Ruben Östlund.

Vad är Cannes Film Festival?

Cannes Film Festival är en respekterad filmfestival över hela världen, och att vinna priset Palme d’Or anses vara en av de mest prestigefyllda, om inte den mest prestigefyllda utmärkelsen du kan vinna som filmregissör. Festivals rykte kan jämföras med Oscars.

Syftet med Cannes Film Festival är att skapa en plattform för vilken kommande regissörer och artister av alla nationaliteter kan få krediteras för sitt arbete med att skapa fantastiska filmer.

Det finns ingen annan filmfestival i världen av denna storlek som firar dessa många filmgenrer från alla delar av världen.

Det är viktigt att påpeka att festivalen inte bara är en prisutdelning. Faktum är att filmfestivalen i Cannes premiäriserar screening av filmerna som konkurrerar i huvudkategorin för en Palm d’Or, samt filmer som inte konkurrerar under hela veckan av evenemanget.

Detta bidrar till att göra den här händelsen till en perfekt turné för filmälskare och journalister att besöka.

När äger Cannes Film Festival rum?

Den tid som Cannes Film Festival äger rum skiljer sig från år till år, men normalt äger filmfestivalen någon gång i maj. Det här är en tid då vädret på franska rivieran är helt magnifik och risken för regn är minimal. För den 71: e upplagan av Filmfestivalen startar evenemanget den 8 maj och slutar den 19 maj, som äger rum på Palais des Festivals et des Congrès i Cannes, Frankrike, den plats där evenemanget arrangeras varje år.

Cannes Film Festival Historia

Filmfestivalen i Cannes har sin början 1932. Ett förslag till historiker Philippe Erlanger och med stöd av britterna och amerikanerna, Jean Zay, som var fransk minister för nationell utbildning, inrättade en internationell filmfestival.

Ursprungen till Cannes Film Festival kan tillskrivas den franska önskan att konkurrera med Venedigs filmfestival. Detta var en festival som hade en enorm chockerande fascistisk bias.

Den första upplagan av filmfestivalen, som skulle bli vad du nu vet som Cannes Film Festival, var planerad 1939, och Cannes valdes som plats för evenemanget.

Finansieringen för evenemanget var emellertid otillräcklig, och då misslyckades planerna för en filmfestival som ett resultat av början av andra världskriget.

Tanken om en filmfestival i Cannes blev emellertid aldrig glömd, och den 20 september 1946 presenterade 21 länder sina filmer på utgåvan av Cannes International Film Festival. Den första upplagan av filmfestivalen ägde dock inte rum på Palais des Festivals et des Congrès, utan den ägde rum vid det tidigare Casino of Cannes.

År 1947, trots enorma problem, arrangerade och hölls festivalen, så kallade “Festival du film de Cannes”. Här presenterades filmer från sexton länder.

Under åren 1948 och 1950 hölls Cannes Film Festival inte på grund av budgetproblem, men 1949 byggdes Palais des Festivals för tillfället, precis vid strandpromenaden, men La Croisette var fortfarande oavslutad, och under en storm blåste sitt inledande tak ut under en storm.

Vidare flyttades festivalen som hålls på våren för att undvika en direkt tävling med Venedigfestivalen som hölls under hösten. Till och med till dagen hålls evenemanget under våren.

Cannes Film Festival: 1950-talet och därefter

Mellan 1950 och 1960-talet såg filmfestivalen massor av turism och fick stor uppmärksamhet från pressen. Fler och fler världsberömda kändisar och filmstjärnor kom till Cannes Filmfestival, vilket ökade intresset för evenemanget, och dessutom visar showbiz-skandaler och högprofilerade personlighetsförälskelser också intresset för festivalen.

Under denna period började filmfestivalen också utvecklas, mycket som ett resultat av kontroverser kring valet av filmer som vann priset. Detta ledde till att “kritikerpriset” skapades, vilket skapades för att känna igen originalfilmer och dristiga filmskapare.

År 1954 utdelades Specialjurypriset vid evenemanget för första gången och i 1955 skapades Palme d’Or-priset, som idag är den mest prestigefyllda utmärkelsen på evenemanget. Denna pris ersatte den tidigare Grand Prix du Festival. År 1957 kom den första kvinnliga medlemmen av filmfestivalen i Cannes Dolores del Río in. Hon var juryns första kvinnliga medlem för det officiella valet.

Marché du Film, Filmmarknaden grundades 1959, vilket gav festivalen en mer kommersiell karaktär och innebar möjligheten att byta mellan säljare och köpare i filmindustrin. Idag har Cannes Film Festival blivit världens ledande plattform för filmhandel.

När festivalen utvecklades fungerade det svårt att skilja händelsen från politiken. Faktum är att filmer som Night and Mist och Hiroshima, My Love, i 1950-talet uteslutits från tävlingen för diplomatiska problem. Jean Cocteau, juryns tre gånger ordförande i den tiden sade: “Cannes-festivalen bör vara ett ingenmans land där politiken inte har någon plats. Det ska vara ett enkelt möte mellan vänner.”

Den internationella kritikerveckan, skapad av den franska unionen av filmkritiker, föddes 1962. Målet var att visa upp första och andra verk av regissörer från hela världen, samtidigt som de inte ledde till några kommersiella tendenser.

1963 dödades Jean Cocteau, en man som hade haft en viktig roll i filmfestivalens framgång, och samma år höll festivalen hyllning till honom och han utsågs till hederspresident för livet. Samtidigt blev Olivia de Havilland utnämnd till juryns första kvinnliga president i händelsens historia, och påföljande år blev Sofia Loren president för Cannes Film Festival.

Cannes Film Festival mötte utmaningar år 1968, och den 19 maj stoppades festivalen. Anledningen var att några regissörer, inklusive Carlos Saura och Miloš Forman, hade dragit tillbaka sina filmer från tävlingen.

Louis Malle, tillsammans med ett antal regissörer, tog den 18 maj över Palais stora rum och avbröt prognoserna i solidaritet med studenter och arbetstagare i strejk i hela Frankrike. Detta gjordes också i protest mot utvisningen av den dåvarande sittande presidenten för Cinémathèque Française.

Denna åtgärd var framgångsrik och ledde till att presidenten återupptogs. Samma år grundade han också Film Directors ‘Society (SRF).

År 1969 skapade SRF, med ledningen av Pierre-Henri Deleau, styrelsens fortnight. Detta var en ny, icke-konkurrenskraftig sektion som programmerade ett antal utvalda filmer från hela världen. Dessa utmärkte sig av en oberoende dom.

Under 70-talet gick Cannes Film Festival genom stora förändringar. 1972 blev Robert Favre Le Bret utnämnd till festivalens nya president tillsammans med Maurice Bessy som generaldirektör.

Vidare gick uppställningen av evenemanget genom ett antal förändringar som välkomnade nya tekniker, ytterligare lätta urvalet från diplomatiska tryck.

Dessa förändringar av evenemanget bidrog till att övervinna censurfrågor från filmskapare i sina egna länder, inklusive regissörer och filmskapare inklusive Tarkovski. En stor förändring av det sätt som händelsen inrättades var att de filmer som valdes för att vara representerade hittills valdes av landet, vilket ledde till stor censur, men det blev nu avskaffat.

1972 skapade Bessy en kommitté för att välja franska filmer och en annan kommitté för att välja utländska filmer.

Gilles Jacob fick ställning som generaldirektör 1978 och introducerade Caméra d’Or-priset. Denna utmärkelse skapades för att identifiera och belöna den bästa första filmen av några av de viktigaste händelserna, inklusive Un Certain Regard för filmer i kategorier som inte är konkurrenskraftiga.

Fler förändringar gjordes till Cannes Film Festival, vilket innebar minskningen av festivalens längd ner till tretton dagar. Detta innebar att antalet utvalda filmer minskades.

Dessutom bestod tidigare av film akademiker, men nu började Jacob introducera och välkomna fler kändisar och professionella från filmindustrin också.

1983 skedde en stor förändring av evenemanget. På det året byggdes en ny och mycket större Palais des Festivals et des Congrès, för vilken evenemanget skulle vara värd.

Styrelsens fortnight var dock kvar i den gamla byggnaden.

Den nya byggnaden för filmfestivalen i Cannes var smeknamnet “The Bunker”, något som provocerade mycket kritik. Det var särskilt eftersom byggnaden knappast var färdig vid tidpunkten för evenemanget och många tekniska problem uppstod mellan festivalen.

Pierre Viot ersatte Robert Favre Le Bret som festivalspresident 1984 och under hans ledning började festivalen inkludera filmer från flera länder som tidigare inte varit representerade, till exempel Filippinerna, Kina, Indien, Australien, Kuba, New Zeeland och Argentina.

För första gången i Cannes-historien år 1987 användes en röd matta vid ingången till Palais des Festivals et des Congrès. Den röda mattan är idag en av festivalens mest ikoniska element och är nära associerad med filmfestivalen.

Under det första Cinéma & Liberté-forumet Undertecknade hundra filmregissörer från många länder över hela världen en försening “1989 mot alla former av censur som fortfarande existerar i världen”, vilket innebär att Cannes Film Festival används som verktyg för mindre censur.

1989 skapade Gilles Jacob en sektion av det officiella urvalet med namnet Cinéfondation för att stödja biografarbeten från hela världen med målet att erkänna nya scenarioskrivare i kändisarnas cirkel.

År 2000 slutfördes Cinéfondation med La Résidence. Här kunde unga regissörer förfina sina skriv- och bildskärmar. Denna grund hjälper till att finansiera tjugo filmer av regissörer per år genom L’Atelier.

År 2000 utsågs Gilles Jacob till hederspresidentens prestigefyllda titel, och år 2002 tog festivalen officiellt namnet Festival de Cannes – Cannes Film Festival, som du känner till det idag.

När festivalen nådde 2000-talet började den fokusera mer på de tekniska framsteg som ägde rum i filmvärlden när tekniken utvecklades. Detta innehöll särskilt de digitala teknikerna.

År 2004 presenterades de restaurerade historiska filmerna på Cannes Film Festival under titeln Cannes Classics. Dessa filmer var dokumentärer.

Thierry Frémaux blev generaldirektör 2007 och år 2009 utvidgade han Cannes Film Festival i Buenos Aires, under namnet La Semana de Cine del Festival de Cannes. Vidare grundade han år 2010 Cannes Court Métrage, som var en ny kortfilmskategori där brister kunde konkurrera.

Festivalsdirektören Fremaux är särskilt känd för att ha förbjudit selfies på Röda mattan på Cannes Film Festival 2015.

När vi rör oss närmare idag, år 2017, firade filmfestivalen sin 70-årsjubileum. Årsdagen inkluderade reglerna om teaterundersökning, vilket ledde till kontrovers.

Som en följd av verkställandet av den teatraliska screeningen av Cannes Film Festival, är videostreamingstjänsten Netflix och kändisar och skådespelare som spelar stora roller i filmer som endast visas på Netflix som förbjudits.

Vilka är priserna på Cannes Film Festival?

Under Cannes Film Festival utdelas flera utmärkelser.

Den mest prestigefyllda och viktiga händelsen för filmfestivalen är Palme d’Or, som är en utmärkelse utdelad till en av tjugo filmer som tävlar i denna kategori, alla handplockade och inbjudna.

Dessutom är det Un Certain Regard-priset. Detta är ännu ett prestigefyllt pris som firar ung och innovativ talang.

Cannes Film Festival ceremoni utdelar också ett antal utmärkelser, inklusive bästa regissören, bästa skådespelare och bästa skådespelerska. Vinnaren av dessa utmärkelser väljs av juryn från filmerna som tävlar för Palme d’Or och Un Certain Regard-priserna.

Cannes Film Festival program

Festivalen är upprättad och organiserad i olika sektioner. Detta inkluderar det officiella valet, parallella sektioner, händelser och andra sektioner.

Det officiella urvalet

Detta är den största händelsen för hela filmfestivalen. Här tävlar tjugo filmer om det mest prestigefyllda priset på hela evenemanget, och för en av de mest prestigefyllda filmpriserna i världen, Palme d’Or. De konkurrerande filmerna projiceras i Théâtre Lumière.

I Un Certain Regard väljs tjugo filmer från alla olika kulturer och länder. Både original och andra olika verk. Dessa filmer projiceras på Salle Debussy.

Då finns det många filmer som visas i Théâtre Lumière men konkurrerar inte för huvudpriset.

Evenemanget har ett “special screenings” -program där en urvalskommitté väljer filmer, de filmer som har en miljö som är speciellt anpassad till sin identitet.

Vid Cinéfondation presenteras ungefär femton korta och medellånga rörliga bilder som skapats av skolor från hela världen på Salle Buñuel.

Dessutom finns det bristerna på filmfestivalen. Det här är filmer som konkurrerar om Short Film Palme d’Or och presenteras på Buñuel och Debussy teatrar. I allmänhet finns det cirka 10 filmer som tävlar inom denna kategori.

Det finns också Cannes-klassikerna, som nämnts tidigare, som firar arv av film och filmskapande, som har som mål att lyfta fram filmens verk från det förflutna. Dessa visas med helt nya eller återställda utskrifter.

Cannes Film Festival har också något som heter Cinéma de la Plage i sitt program, vilket är en screening av Cannes Classics och Out of Competition-filmer som kan ses av allmänheten som de visas på Macé Beach. Dessa inkluderar också ett speciellt program som är inriktat på filmmusik.

Bortsett från detta finns också en parallell del av festivalens program. Dessa är filmer som inte är konkurrenskraftiga och mer fokuserade på att visa upp och presentera andra aspekter av bio.

Du kommer också att kunna uppleva den internationella kritikveckan som har arrangerats sedan 1962. Detta fokuserar på att identifiera och erkänna nya regi-talanger inom filmbranschen från hela världen. Som sådan visar den första och andra filmsekvenserna.

Styrelsens fortnight är en del av det icke-konkurrenskraftiga programmet för Cannes Film Festival och har funnits sedan 1969. Detta är inriktat på avantgarde-filmer.

Dessutom visar Tous Les Cinémas du Monde mångfalden av film från hela världen, och under detta program inbjuds ett land att presentera ett antal filmer med syfte att representera och belysa sin unika kultur. Varje dag kommer ett nytt land in på skärmen.

Caméra d’Or är en “kategori” som belönar festivalens bästa första film, och vid val av en vinnare går debutanternas arbete igenom det officiella urvalet.

Slutligen har vi “övriga avsnitt” som innehåller verk som produceras av externa organisationer som visas på Cannes Festival.

Det här avsnittet innehåller ett antal olika “kategorier” som är ACID (Association for Independent Cinema and its Distribution), Marché du Film, som är den livligaste filmmarknaden i världen, Masterclasses, som klasser ges av världsberömda filmskapare, Tributes, som hålls för att hedra internationellt kända artister med presentationen av Festival Trophee, som också följer screening av sina filmer, producenter Network, vilket är en enorm möjlighet för människor inom branschen att göra internationella samproduktioner och utställningar, där en konstnär varje år visar ett arbete enligt ett filmtema.

Auktoritets individer på Cannes Film Festival

VD för Cannes Film Festival-evenemang väljs av styrelsen, som heter “Franska Filmförbundets Association”.

Föreningen består av myndigheter inom biografindustrin samt andra offentliga myndigheter en allmänhet som subventionerar evenemanget. Arrangören för evenemanget har ett 3-årigt mandat som kan förnyas. Det är också möjligt, men inte givet, att presidenten av evenemanget blir hederspresident för festivalen.

Generaldirektören ansvarar för samordningen av evenemanget. Gilles Jacob ägde tidigare titeln, men han gick sedan från generaldirektören till presidentens ståndpunkt.

För att ta över det här inlägget skapades två nya positioner 2001.

Generaldirektörens uppgift är att säkerställa en väl fungerande händelse. Den konstnärliga artisten av evenemanget ansvarar för valet av filmer som ska representeras och visas på evenemanget. År 2007 blev dock den konstnärliga regissören Thierry Fremaux, efter att ha haft titeln en gång, festivalens generaldirektör. Den person med titeln generalsekreteraren ansvarar för mottagande av verk och andra praktiska saker relaterade till händelsen och andra praktiska saker.

Juries av Cannes filmfestival

När det är en tävling måste det finnas en jury. Filmfestivalen har flera juries som är inriktade på olika kalorier, och varje kategori består av flera individer.

Innan början av varje år och festivalens början utser styrelsen juristerna som ska ansvara för att välja filmerna som ska tilldelas.

Domarna är utvalda från ett stort antal individer som på ett eller annat sätt är associerade med biografen eller konstindustrin. Detta inkluderar internationella artister som sedan bygger på deras arbete.

För spelfilmer består en internationell jury av en president och sedan ett antal filmer och / eller konstpersonligheter. Dessa är att bestämma priserna för de filmsekvenser som konkurrerar.

I Cinéfondation och Short Films-tävlingen består juryn av en president och fyra filmpersonligheter. Denna jury är avsedd att tilldela kortfilmen Palme d’Or, och även identifiera de tre bästa filmerna i Cinéfondation.

Då är det Un Certain Regard. Detta består av en president (självklart), och sedan journalister, studenter i bio och andra branschfolk. Denna jury utdelar Un Certain Regard-priset för bästa film, men det kan dessutom ära två andra filmer om det finns fler ärade filmer än 1, eftersom det bara kan vara en vinnare.

Caméra d’Or-juryen är den som också består av en president, och sedan filmdirektörer, tekniker, franska och internationella kritiker.

Den här juryen tilldelar den bästa bäst filmen i vilken kategori som helst. Den här juryen träffas vid den ikoniska Villa Domergue även år före Cannes Film Festival för att välja en vinnare.

2018 Cannes Film Festival

2018 Cannes Film Festival är den 71: e upplagan av festivalen.

Precis som varje år äger evenemanget rum i Cannes, Frankrike, i Palais des Festivals et des Congrès. Evenemanget äger rum från 8 maj till 19 maj.

För detta år är juryns president den australiensiska skådespelerskan Cate Blanchett.

Filmen vald för öppningen är Everybody Knows, en psykologisk thriller av Asghar Farhadi, med Javier Bardem, Penélope Cruz och Ricardo Darín. Det blir därmed den andra spanskspråkiga filmen för att öppna Cannes Film Festival.

Den skapade officiella affischen till evenemanget visar upp Jean-Paul Belmondo och Anna Karina, som spelade in i Jean-Luc Godards film Pierrot le Fou från 1965.

Kontakta Cannes Film Festival

Om du vill kontakta förvaltningen av Cannes Film Festival finns det ett antal sätt att göra om detta. Här är kontaktinformationen:

Presskontor

Tryck och digital press, nyhetsbyråer: presse@festival-cannes.fr

Web / digitala medier: webmedia@festival-cannes.fr

Tel: +33 (0) 1 53 59 61 85

Audiovisuellt presskontor

Broadcast media (TV-Radio-Agency), fotobyråer och pressfotografer: presseaudio@festival-cannes.fr

Audiovisuella webbmedier (video och bild): mediaweb-audio@festival-cannes.fr

Tel: +33 (0) 1 53 59 61 92

Info

5, rue Charlot 75003 Paris – Frankrike

Tel: +33 (0) 1 53 59 61 00 – Fax: +33 (0) 1 53 59 61 10

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*