Cannes Estate/ april 4, 2018/ Franska Rivieran/ 0 comments

Med 2000 kilometer kust har Frankrike många hamnar. Var och en av dem har sina särdrag. Det finns fyra huvudfunktioner: kommersiell, militär, fritids- och fiskehamn.

De viktigaste franska kommersiella hamnarna ligger på kanalen: Le Havre, Calais, Dunkerque och Rouen.

Marseille, den största hamnen i Frankrike

Marseille, den näst största staden i Frankrike, är hem till den största hamnen i Frankrike. År 2016 behandlades 81 miljoner ton.

Containertrafiken uppgår till 1,1 miljoner TEU (20-fots container)

“Flytande bulk” är nästan 50 miljoner ton, varav mer än hälften (27 miljoner ton) är råolja. Råolja som matar raffinaderiet Fos-sur-Mer.

Dunkerque i Nord-Pas-de-Calais är den mest kända. Räknat tredje franska hamn med avseende på fraktverksamhet (det vill säga enligt mängden produkter som passerar genom hamnen) öppnar den sig på Nordsjön. Spannmål är den största franska sjötransporten, vars totala produktion exporteras till 52%.

Städer med en militärhamn var för det mesta de viktigaste målen för bombning under andra världskriget. Idag har infrastrukturerna byggts om, och städerna Toulon, Lorient, Brest, Cherbour välkomnar skeppsvarven och fartyg och baser i franska flottan. Brest, till exempel, är hem till DCNS * varv där Charles de Gaulle-flygplanet byggdes, liksom Long Island-militärbasen, som tjänar som bas för franska atomubåtar.

Skeppsbyggnad är en viktig anställningskälla, och konstruktionerna är avsedda för den franska armén men även andra länder, som Indien eller Brasilien.

Hamnarna är de mest talrika. De mest kända av dessa är de i Saint-Tropez och Marseille. “Saint Trop” är väl känt eftersom det välkomnar yachterna till de mest kända jet-set personligheter som Sylvester Stallone och Nicole Ritchie. Den gamla hamnen i Marseille byggdes under antiken av romarna. Idag är det stadens marina, idealiskt placerad eftersom det tillåter seglare att gå ut i stadens centrum, i ett gågata som gör denna plats till Europas största torg.

En annan aktivitet som är gemensam för alla hamnar är fiske. Trawlers och fiskebåtar gnider ofta axlar med fritidsbåtar. Från och med gryningen i flera timmar av fiske avbryts trawlers portliv. De levererar auktionerna, där dagens fångst säljs, som på marknaden, till den högstbjudande. Den minsta fiskehamnen i Frankrike ligger i Saint-Germain-des-Vaux, i Lower Normandy. Det är Port-Racine, där det är förtöjt ett dussin fiskebåtar.

Dessutom är hamnarna den plats där många nautiska evenemang, som regattor, fester och vatten spel äger rum. Staden Brest till exempel, och dess populära “The Brunt Thunder”, samlar årligen sedan 1992 många båtar. Kommer från Frankrike, men även från utlandet, presenteras dessa fartyg för allmänheten i hamnen i Brest, för en segelfart organiserad av sjömän. Även hamnen i Sables d’Olonne, Vendée, är utgångspunkten för Vendée Globe, vart fjärde år. Det är en ras runt om i världen, genom de tre kapserna (Bonne-Esperance, Leeuwin och Horn), sedan en lång nedstigning av Atlanten och en passage genom Indiska oceanen och havet Stilla havet.

Denna tävling tar skepparna tre månader att slutföra. Det är mycket populärt i Frankrike, eftersom det ger varje upplaga många känslor. Faktum är att två fartygare 2008 återvände sin båt och räddades av andra konkurrenter. en annan slog en val och en sista misslyckades hans båt på ett isberg. Slutligen organiserar varje fransk hamn på våren eller sommaren sin hamnfestival. Detta är ett tillfälle att organisera spel på vattnet, vilket kan sträcka sig från enkla raser till riktiga vattenspel i vissa hamnar som Beziers, Agde eller Grau-du-Roi. Båtturer och konserter organiseras också ofta.

I Frankrike är färjan ett transportmedel som vanligtvis används för att ansluta öarna till resten av landet. Den viktigaste linjen är den som förbinder Korsika med resten av landet. Försäkrad av Corsica Ferries, är anslutningen mellan franska städer som Nice eller Toulon till Bastia, Calvi eller Ajaccio, med cirka trettio turer per dag. Och för de andra franska öarna, som Ouessant, Molène eller ön Batz, är också färjeledningar inrättade för att erbjuda öarna möjligheten att ha en kontinuerlig förbindelse med landet.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*